na lata 2021-2025 w Przedszkolu Samorządowym w Woliborzu w Zespole Przedszkolnym w Woliborzu.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025 jest programem uchwalonym przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce .

Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego .przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej ,Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako operatora Prirytetu 3.

Kwota przyznanego wsparcia to 1500,00 zł

Kwota wkładu własnego  to 500,00 zl

Liczba dzieci korzystających z zakupionych książek  43

Liczba zakupionych książek –

40+87/przeznaczono na nagrody dla dzieci w konkursach =127

audiobooki 6 szt

Liczba zorganizowanych konkursów  2

Spotkań autorskich 1

Wystawa książek 1

1.Zasięgnięcie opinii w sprawie zakupu książek

Pierwszym etapem realizacji NPRCz było badanie środowiska przedszkolnego  dzieci oraz nauczycieli oraz konsultacje z Gminną Biblioteką w Woliborzu Filia Gminnej Biblioteki w Ludwikowicach w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych .

Przy wyborze brano też opinie i recenzje  blogów książkowych.

Na podstawie takiej diagnozy stworzona została lista książek , które powinny pojawić si,e w naszej biblioteczce przedszkolnej.

2. podjęcie współpracy z bibliotekami publicznymi

a) planowanie zakupów książek

b) wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo

W ramach współpracy z Gminna Biblioteką w Woliborzu wymieniono informację na temat planowanych zakupów ,wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo,które będą także udostępnianie na stronach internetowych przedszkola informacji  o wydarzeniach promujących czytelnictwo Gminnej Biblioteki’

c ) wizyty w bibliotece

Dzieci z przedszkola chętnie brały udział w zajęciach bibliotecznych w ramach współpracy z Gminna Biblioteką Filia Wolibórz

Na spotkaniach dzieci dowiadywały się o korzyściach z czytania książek takich jak rozwijanie wyobraźni,umilanie czasu ,wzbogacenie wiedzy o miejscach i rzeczach .

Pani Bibliotekarka czytała dzieciom książkę ,,Najwyższa na świeci wieża z książek’’a dzieci wykonały piękne ilustracje do opowiadania.

2. Działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa wśród dzieci.

Akcje promujące czytelnictwo wśród dzieci rozpoczęliśmy od rodziców.

Na gazetce przedszkolnej umieszczono list do rodziców omawiający korzyści wynikające z systematycznego czytania książek dzieciom w wieku przedszkolnym.

Zorganizowano także spotkanie z rodzicami na temat,, Jak dobrze wpływa czytanie książek na dzieci ‘’

– w celu pokazania ,dzieciom,że książką ciekawą można się wymienić aby służyła większej ilości

 dzieciom zorganizowano kącik z książkami,które można było wypożyczyć lub wymienić się między sobą,,Wędrująca książka’

W przedszkolu  zorganizowano także wystawę książek pod tytułem,,Książka jest dobra na wszystko’’ z wykorzystaniem zakupionych książek ,które mówią o dziecięcych emocjach.

Literaturę,którą wybraliśmy pomogą w zrozumieniu dziecięcych emocji takich jak strach,gniew

nieśmiałość.

– Zorganizowano także Dzień Postaci z Bajek”’ gdzie dzieci przygotowały paradę ulubionych postaci z bajek oraz brały udział w quizie ,,Ulubiona postać z bajki’’

Dzieci brały także udział w konkursie plastycznym ,,Moja ulubiona bajka’’

 ,którego celem było narysowanie ilustracji do ulubionej bajki przeczytanej wspólnie z rodzicami.

– Przedszkolaki także uczestniczyły w spotkaniu z autorką książek dla dzieci Panią Agnieszką Urbańską , która zapoznała dzieci ze swoją twórczością oraz opowiedziała o tym jak się pisze książkę  ,Co to jest wyobraźnia?

Pani Agnieszka  Urbańska przeczytała dzieciom fragment swojej książki pt,,Czarownica w mieście’’oraz przeprowadziła z dziećmi zabawę ,,Zgaduj -Zgadula jaka to książka’’

W przedszkolu zorganizowano wspólnie z rodzicami także kiermasz książek.

Na gazetce dla rodziców pod hasłem,,Poczytaj mi mamo,poczytaj mi tato’’

umieszczano recenzję ciekawych książek dla dzieci oraz propozycje nowości ksiązkowych .

Fundusze z NPRCz zostaly przez placówkę w pełni wykorzystane. Książki do przedszkola zostały zakupione zgodnie z zapotrzebowaniem dla przedszkolaków i wyeksponowane w wyznaczonych miejscach takich jak ; Kącik książki dla rodziców i dzieci w szatni, ,kącik książki w każdej sali dla dzieci. Biblioteczka dla dzieci i nauczycieli,

Wykorzystanie księgozbioru książek dla przedszkola zakupionego w ramach Narodowego Programu Czytelnictwa .

Zakupiony księgozbiór pozwolił na uatrakcyjnienie wielu projektów lub akcji czytelniczych naszego przedszkola

1. ,,Czytanie na trzecie danie’’- czytanie dzieciom książek   rozmowy na temat treśći

– układanie historyjek obrazkowych dotyczących przeczytanych bajek lub opowiadań

– zabawy e teatr – odtwarzanie treśći przeczytanych bajek

Książki wykorzystane  do tego projektu

,,Domek z bajki’’- zbiór bajek

,,Gwiazdka z nieba’’

,,Bajki o zwierzętach z morałem’’

,,Baśń o dwunastu miesiącach’’

,,Baśnie i legendy polskie

,,Poeci dla dzieci’’

-Projekt,, Książka jest dobra na wszystko’’

Z tego projektu oprócz zorganizowania wystawy w kąciku książki dla rodziców czytano dzieciom książki ,które pozwolą dzieciom zrozumieć swoje uczucia typu; złość, zazdrość,gniew itp. o

Wykorzystane ksiazki to;

,,Bajkoterapia’’

Akceptuję innych-Mądry przedszkolak’’

,,Cynamoni Trusia’’Wierszyki o złości

,,O dzielnym Myszaku spod Mądrego drzewa’’

,,Opowieści o tym co w życiu ważne’’

,,Jesteś prawdziwym przyjacielu Pinku’’

,,Uczuciometr inspektora Krokodyla’’

-Projekt ,,Ksiaka rozwija nasze zmysły’’ zajęcia z książką , które rozwijają nasze zmysły takie jak ;inteligencja sensoryczna, spostrzegawczość wzrokową, percepcję  słuchową,logiczne myślenie . Książki te były także wykorzystywane do pracy z dziećmi z niedosłyszeniem , niedowidzeniem oraz w pracy indywidualnej do wyrównywania szans edukacyjnych dzieci.

,,Naciśnij mnie’’

,Seria ksiązek Kicia Kocia i Nunuś

-Kto mieszka w lesie

 Jaka piękna choinka

-przyjaciele

-Kto mieszka w lesie

-Sprzątamy

-Co zasiejemy w ogródku

Mówi NIE

– Co z tymi świętami

Uwaga Koala

Panda

Rekin

WĄŻ

W projekcie tym także wykorzystano zakupione audiobooki, które pokazały dzieciom inny  a zarazem bardzo ciekawy sposób słuchania książek.

,,Antek Kornelia i ważne sprawy’’

,,Co słonko widziało?’’

,,Klinika małych zwierząt w Leśnej Górce

,,Najpiękniejsze baśnie świata’’

,,O krasnoludkach i sierotce Marysi’’

,,Opowiastki dla małych uszu’’

Projekt ,, Ahoj przygodo’’.

W projekcie tym dzieci wykorzystały także atlasy,mapy,globusy.

Dzieci do przeczytanego tekstu  wykonywały ilustracje, zaznaczały miejsca na mapach.

Dowiedziały się także ,że z książki można dowiedzieć się o bliskich i dalekich zakątkach Polski świata i kosmosu.

,,100 cudów kultury

,,100 cudów przyrody

,,Encyklopedia kosmosu

,,Podróże marzeń . Polska

,,Podróże marzeń .Świat

,,Zwierzeta wokół nas’’

Następnym projektem jest ,, Wszyscy czytamy książki ‘’ gdzie dzieci poznawały ludzi różnych zawodów  ,którzy oprócz tego że zapoznawali dzieci z trudnościami ,odpowiedzialności w swoim zawodzie . W projekcie tym wzięli udział także rodzice, którzy czytali dzieciom książki w przedszkolu / Pani Pielęgniarka ,Pani Strażak,Pan Górnik, dzieci ze szkoły AMS w Woliborzu/

,,Co słonko widziało?

,,Ekoludki leśne skrzaty. Leśne skrzaty ratują przyjaciół’’

Zakupione książki towarzyszyły nam także w przygotowaniu się do różnych uroczystości przedszkolnych ;

Dzień Przedszkolaka , gdzie dzieci ze szkoły czytały fragmenty książki,,Poeci dla dzieci;; Kałużyści i inne wiersze’’

,,Święto Pluszowego Misia’’ gdzie Pani Dyrektor czytała fragmenty książek z serii,,Kubuś  Puchatek’’

,,Pierwszy śnieg’’

Święta listopadowe,,

..Opowieści o Chopienie’’

,,Baśnie i legendy polskie’’

,,Elementarz Małego Polaka’’

WNIOSKI;

Wzbogacenie biblioteczki przedszkolnej o nowe ciekawe pozycje książkowe zwiększyło zainteresowanie dzieci i rodziców książką. Nowości zakupione to często pozycje książkowe ,których rodzice nie znali a dzięki projektowi mogli przeczytać dzieciom.

Nowe pozycje książkowe dostarczały małym czytelnikom-słuchaczom wielu wrażeń,które rozbudzają zainteresowania.

Rozmowy na temat przeczytanych książek dają możliwości uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych inicjując różne działania na rzecz promowania czytelnictwa. Dzieci przy okazji wizyt ciekawych ludzi którzy czytają im książki mają możliwość poznawania wielu ciekawych zawodów.

Program pozwolił dzieciom jak i ich rodzicom uczestniczyć w ciekawy sposób w promowaniu czytelnictwa oraz udział w różnych akcjach czytelniczych zorganizowanych przez przedszkole lub gminne biblioteki.

Sprawozdanie z Realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa