na lata 2021-2025 w Przedszkolu Samorządowym w Woliborzu w Zespole Przedszkolnym w Woliborzu.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025 jest programem uchwalonym przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce .
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego .przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej ,Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako operatora Prirytetu 3.
Kwota przyznanego wsparcia to 1500,00 zł
Kwota wkładu własnego to 500,00 zl
Liczba dzieci korzystających z zakupionych książek 43
Liczba zakupionych książek –
40+87/przeznaczono na nagrody dla dzieci w konkursach =127
audiobooki 6 szt
Liczba zorganizowanych konkursów 2
Spotkań autorskich 1
Wystawa książek 1
1.Zasięgnięcie opinii w sprawie zakupu książek
Pierwszym etapem realizacji NPRCz było badanie środowiska przedszkolnego dzieci oraz nauczycieli oraz konsultacje z Gminną Biblioteką w Woliborzu Filia Gminnej Biblioteki w Ludwikowicach w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych .
Przy wyborze brano też opinie i recenzje blogów książkowych.
Na podstawie takiej diagnozy stworzona została lista książek , które powinny pojawić si,e w naszej biblioteczce przedszkolnej.
2. podjęcie współpracy z bibliotekami publicznymi
a) planowanie zakupów książek
b) wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo
W ramach współpracy z Gminna Biblioteką w Woliborzu wymieniono informację na temat planowanych zakupów ,wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo,które będą także udostępnianie na stronach internetowych przedszkola informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo Gminnej Biblioteki’
c ) wizyty w bibliotece
Dzieci z przedszkola chętnie brały udział w zajęciach bibliotecznych w ramach współpracy z Gminna Biblioteką Filia Wolibórz
Na spotkaniach dzieci dowiadywały się o korzyściach z czytania książek takich jak rozwijanie wyobraźni,umilanie czasu ,wzbogacenie wiedzy o miejscach i rzeczach .
Pani Bibliotekarka czytała dzieciom książkę ,,Najwyższa na świeci wieża z książek’’a dzieci wykonały piękne ilustracje do opowiadania.
2. Działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa wśród dzieci.
Akcje promujące czytelnictwo wśród dzieci rozpoczęliśmy od rodziców.
Na gazetce przedszkolnej umieszczono list do rodziców omawiający korzyści wynikające z systematycznego czytania książek dzieciom w wieku przedszkolnym.
Zorganizowano także spotkanie z rodzicami na temat,, Jak dobrze wpływa czytanie książek na dzieci ‘’
– w celu pokazania ,dzieciom,że książką ciekawą można się wymienić aby służyła większej ilości
dzieciom zorganizowano kącik z książkami,które można było wypożyczyć lub wymienić się między sobą,,Wędrująca książka’
– W przedszkolu zorganizowano także wystawę książek pod tytułem,,Książka jest dobra na wszystko’’ z wykorzystaniem zakupionych książek ,które mówią o dziecięcych emocjach.
Literaturę,którą wybraliśmy pomogą w zrozumieniu dziecięcych emocji takich jak strach,gniew
nieśmiałość.
– Zorganizowano także Dzień Postaci z Bajek”’ gdzie dzieci przygotowały paradę ulubionych postaci z bajek oraz brały udział w quizie ,,Ulubiona postać z bajki’’
– Dzieci brały także udział w konkursie plastycznym ,,Moja ulubiona bajka’’
,którego celem było narysowanie ilustracji do ulubionej bajki przeczytanej wspólnie z rodzicami.
– Przedszkolaki także uczestniczyły w spotkaniu z autorką książek dla dzieci Panią Agnieszką Urbańską , która zapoznała dzieci ze swoją twórczością oraz opowiedziała o tym jak się pisze książkę ,Co to jest wyobraźnia?
Pani Agnieszka Urbańska przeczytała dzieciom fragment swojej książki pt,,Czarownica w mieście’’oraz przeprowadziła z dziećmi zabawę ,,Zgaduj -Zgadula jaka to książka’’
W przedszkolu zorganizowano wspólnie z rodzicami także kiermasz książek.
Na gazetce dla rodziców pod hasłem,,Poczytaj mi mamo,poczytaj mi tato’’
umieszczano recenzję ciekawych książek dla dzieci oraz propozycje nowości ksiązkowych .
Fundusze z NPRCz zostaly przez placówkę w pełni wykorzystane. Książki do przedszkola zostały zakupione zgodnie z zapotrzebowaniem dla przedszkolaków i wyeksponowane w wyznaczonych miejscach takich jak ; Kącik książki dla rodziców i dzieci w szatni, ,kącik książki w każdej sali dla dzieci. Biblioteczka dla dzieci i nauczycieli,
Wykorzystanie księgozbioru książek dla przedszkola zakupionego w ramach Narodowego Programu Czytelnictwa .
Zakupiony księgozbiór pozwolił na uatrakcyjnienie wielu projektów lub akcji czytelniczych naszego przedszkola
1. ,,Czytanie na trzecie danie’’- czytanie dzieciom książek rozmowy na temat treśći
– układanie historyjek obrazkowych dotyczących przeczytanych bajek lub opowiadań
– zabawy e teatr – odtwarzanie treśći przeczytanych bajek
Książki wykorzystane do tego projektu
,,Domek z bajki’’- zbiór bajek
,,Gwiazdka z nieba’’
,,Bajki o zwierzętach z morałem’’
,,Baśń o dwunastu miesiącach’’
,,Baśnie i legendy polskie
,,Poeci dla dzieci’’
-Projekt,, Książka jest dobra na wszystko’’
Z tego projektu oprócz zorganizowania wystawy w kąciku książki dla rodziców czytano dzieciom książki ,które pozwolą dzieciom zrozumieć swoje uczucia typu; złość, zazdrość,gniew itp. o
Wykorzystane ksiazki to;
,,Bajkoterapia’’
Akceptuję innych-Mądry przedszkolak’’
,,Cynamoni Trusia’’Wierszyki o złości
,,O dzielnym Myszaku spod Mądrego drzewa’’
,,Opowieści o tym co w życiu ważne’’
,,Jesteś prawdziwym przyjacielu Pinku’’
,,Uczuciometr inspektora Krokodyla’’
-Projekt ,,Ksiaka rozwija nasze zmysły’’ zajęcia z książką , które rozwijają nasze zmysły takie jak ;inteligencja sensoryczna, spostrzegawczość wzrokową, percepcję słuchową,logiczne myślenie . Książki te były także wykorzystywane do pracy z dziećmi z niedosłyszeniem , niedowidzeniem oraz w pracy indywidualnej do wyrównywania szans edukacyjnych dzieci.
,,Naciśnij mnie’’
,Seria ksiązek Kicia Kocia i Nunuś
-Kto mieszka w lesie
Jaka piękna choinka
-przyjaciele
-Kto mieszka w lesie
-Sprzątamy
-Co zasiejemy w ogródku
– Mówi NIE
– Co z tymi świętami
Uwaga Koala
Panda
Rekin
WĄŻ
W projekcie tym także wykorzystano zakupione audiobooki, które pokazały dzieciom inny a zarazem bardzo ciekawy sposób słuchania książek.
,,Antek Kornelia i ważne sprawy’’
,,Co słonko widziało?’’
,,Klinika małych zwierząt w Leśnej Górce
,,Najpiękniejsze baśnie świata’’
,,O krasnoludkach i sierotce Marysi’’
,,Opowiastki dla małych uszu’’
Projekt ,, Ahoj przygodo’’.
W projekcie tym dzieci wykorzystały także atlasy,mapy,globusy.
Dzieci do przeczytanego tekstu wykonywały ilustracje, zaznaczały miejsca na mapach.
Dowiedziały się także ,że z książki można dowiedzieć się o bliskich i dalekich zakątkach Polski świata i kosmosu.
,,100 cudów kultury
,,100 cudów przyrody
,,Encyklopedia kosmosu
,,Podróże marzeń . Polska
,,Podróże marzeń .Świat
,,Zwierzeta wokół nas’’
Następnym projektem jest ,, Wszyscy czytamy książki ‘’ gdzie dzieci poznawały ludzi różnych zawodów ,którzy oprócz tego że zapoznawali dzieci z trudnościami ,odpowiedzialności w swoim zawodzie . W projekcie tym wzięli udział także rodzice, którzy czytali dzieciom książki w przedszkolu / Pani Pielęgniarka ,Pani Strażak,Pan Górnik, dzieci ze szkoły AMS w Woliborzu/
,,Co słonko widziało?
,,Ekoludki leśne skrzaty. Leśne skrzaty ratują przyjaciół’’
Zakupione książki towarzyszyły nam także w przygotowaniu się do różnych uroczystości przedszkolnych ;
– Dzień Przedszkolaka , gdzie dzieci ze szkoły czytały fragmenty książki,,Poeci dla dzieci;; Kałużyści i inne wiersze’’
–,,Święto Pluszowego Misia’’ gdzie Pani Dyrektor czytała fragmenty książek z serii,,Kubuś Puchatek’’
,,Pierwszy śnieg’’
– Święta listopadowe,,
..Opowieści o Chopienie’’
,,Baśnie i legendy polskie’’
,,Elementarz Małego Polaka’’
WNIOSKI;
Wzbogacenie biblioteczki przedszkolnej o nowe ciekawe pozycje książkowe zwiększyło zainteresowanie dzieci i rodziców książką. Nowości zakupione to często pozycje książkowe ,których rodzice nie znali a dzięki projektowi mogli przeczytać dzieciom.
Nowe pozycje książkowe dostarczały małym czytelnikom-słuchaczom wielu wrażeń,które rozbudzają zainteresowania.
Rozmowy na temat przeczytanych książek dają możliwości uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych inicjując różne działania na rzecz promowania czytelnictwa. Dzieci przy okazji wizyt ciekawych ludzi którzy czytają im książki mają możliwość poznawania wielu ciekawych zawodów.
Program pozwolił dzieciom jak i ich rodzicom uczestniczyć w ciekawy sposób w promowaniu czytelnictwa oraz udział w różnych akcjach czytelniczych zorganizowanych przez przedszkole lub gminne biblioteki.